16 czerwca 1903 w Detroit powstał koncern samochodowy Henry'ego Forda (1863-1947), Ford Motor Company. Nie była to pierwsze przedsięwzięcie nestora przemysłu samochodowego, ale ta firma działa nieprzerwanie ponad wiek.
Ford i jego koncern są uważani za pierwszy nowoczesny kombinat przemysłowy, wykorzystujący technologię do masowej produkcji. W rzeczywistości, choć FMC faktycznie wzniósł amerykański przemysł na wyżyny masowości, trudne do wyobrażenia poprzednikom, jego sukces to wynik pracy, szczęścia i zapożyczania wszystkich obiecujących wynalazków epoki. Choćby taśma montażowa, tradycyjnie przypisywana Fordowi, to tylko udoskonalenie urządzenia używanego przez innych pionierów motoryzacji, choćby Ransoma E. Oldsa (1864–1950) w jego Olds Motor Vehicle Company.
Jednak działalności Forda trudno nie docenić. Rewolucja technologiczna, ekonomiczna i społeczna, która umożliwił Ford T, pierwszy naprawdę masowo produkowany automobil, uczyniła ze Stanów Zjednoczonych supermocarstwo industrialne, które wygrało dwie wojny światowe przez zalanie przeciwników falą sprzętu wojennego i nowoczesnych technologii. Dominacja masowej siły pancernej i zmotoryzowanej USA w drugiej wojnie światowej byłby niemożliwa, gdyby nie zaplecze produkcyjne i powszechna znajomość pojazdów silnikowych przez amerykańskich żołnierzy.
W latach 1908-27 wyprodukowano około 15 000 000 sztuk Forda T i miliony innych pojazdów tej firmy. Przypisywany Fordowi słynny cytat „możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny", zapewne padł około roku 1909, na jednym ze spotkań z udziałowcami, ale wbrew legendzie nigdy nie był oficjalną dewizą firmy. Ford T zdobył rynek masowością; nie był najlepszy w swojej klasie, ale połączenie dostępnej ceny i znośnej jakości zapewniło mu nieśmiertelność. Wiele innych produktów kompanii Forda zasługuje na oddzielne wspomnienie, więc do historii tej marki jeszcze wrócimy...